به پرتال وب خوش آمدید

دعوی حقوقی وارثان شخص متوفی

وارثان شخص متوفی، دعوی حقوقی و وکیل آدم ربایی سه موضوعی است که در این مقاله پیگیری می‌شود. این سه موضوع شایع­ترین و شاید مهم‌ترین موضوعات حقوقی امروزی محسوب ‌بشوند و ما تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا یک دید کلی از این سه موضوع برای شما ایجاد کنیم تا درک آن‌ها برایتان آسان‌تر شود.

وارثان شخص متوفی

پس از اینکه شخصی دار فانی را وداع گفت بر اموال خود هیچ حقی ندارد مگر اینکه از قبل اموال خود را به نام کس دیگر یا وقف کرده باشد. ضمن اینکه هر کسی می‌تواند تکلیف اموال خود بعد از مرگش را از طریق وصیت نامه مشخص کند. البته در وصیت نامه نیز تنها قادر به تعیین تکلیف یک سوم اموالش می‌باشد. حال اگر شخصی هیچ تکلیفی را برای اموال خود در نظر نگرفته باشد و فوت کند اموالش به چه کسانی می‌رسد؟

تمام خویشاوندان از نزدیک‌ترین آن‌ها گرفته تا دورترین آن‌ها مانند عمو و خاله‌ها می‌توانند ورثه محسوب بشوند اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که وجود هر درجه از خویشاوندان، خویشاوندان دورتر را از ارث محروم می‌کند.

در واقع ورثه کسانی هستند که با متوفی رابطه خونی دارند به‌ استثنای همسر که علی‌رغم وجود رابطه خونی از همسرش ارث می­برد.

دعوی حقوقی  وارثان شخص متوفی

طبقه بندی وارثان از منظر قانون

مطابق با قانون 862 قانون مدنی خویشاوندان نسبی به سه طبقه کلی تقسیم می‌شوند این سه طبقه بر اساس ترتیب نزدیک بودن به فرد متوفی می‌باشد.

  1. پدر، مادر، فرزندان(لازم به ذکر است که اگر همه ی فرزندان شخص متوفی نیز فوت کرده باشند ارثیه به نوه­هایش می رسد)
  2. پدربزرگ، مادر بزرگ، برادران و خواهران(در این جا نیز اگر همه ی خواهر و برادرهای متوفی مرده باشند فرزندانشان یعنی خواهرزاده­ها و برادرزاده­ها ارث می‌برند)
  3. عموها، عمه‌ها، دایی‌ها و خاله‌ها (و مجدداً فرزندان آن‌ها در صورت نبود هیچ یک از افراد این طبقه)

همسر متوفی جز خویشاوندان نسبی محسوب نمی‌شود اما در کنار خویشاوندان نسبی در سه طبقه ارث خواهد برد.

به یاد داشته باشید حضور یک وارث در یک طبقه باعث می‌شود هیچ ارثی به طبقه بعد نرسد.

اجازه بدهید برای روشن شدن موضوع مثالی بزنیم. فرض کنید مردی 40 ساله به نام محمد در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست می‌دهد. محمد یک همسر و 4 فرزند دارد. پدر و مادرش هم چند سال بعد و در طی انحصار ورثه از بین می­روند. حال وارث‌های او چه کسانی هستند؟ خب همسر و فرزندانش وارث مسلم او هستند اما ارثی که باید به پدر و مادر وی برسد چه می‌شود؟ درست حدس زدید به خواهر و برادران متوفی می‌رسد. در واقع ارث محمد به پدر و مادرش می‌رسد ولی چون آن‌ها هم فوت شدند به عنوان میراث به فرزندانشان می‌رسد که می‌شود خواهر و برادرهای محمد. یعنی خواهر و برادرهای محمد سهم پدر و مادرشان را به ارث می‌برند.

دعوی حقوقی  وارثان شخص متوفی

دعوی حقوقی

به طور کلی دعاوی به دو دسته تقسیم می‌شوند دعوی حقوقی و دعوی کیفری. دعوی کیفری همان طور که از نامش پیداست شامل انواع جرم و جنایت می‌شود اما دعوی حقوقی گستره‌ی وسیعی دارد و افراد بیشتری را درگیر خود می‌کند. دعوی حقوقی مربوط به حقوق خصوصی افراد می‌باشد بنابراین به هنگام ازدواج انجام انواع معاملات و حتی به هنگام فوت افراد و انحصار ورثه با امور حقوقی سروکار دارید.

دعوایی که فرد بر سر حقوق یا وظایفش با شخص دیگری دارد دعوای حقوقی محسوب می‌شود. پس دعوی حقوقی به خاطر اختلافاتی است که افراد در روابط مالی، معاملاتی و خانوادگی‌شان دارند.

از ویژگی‌های دعوی حقوقی می‌توان به این موضوع نیز اشاره کرد که در چنین دعاوی نیاز به مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب نیست و مستقیماً در محاکم دادگستری مطرح و رسیدگی می‌شود.

برای شروع یک دعوی حقوقی چه باید کرد؟

برای شروع یک دعوی حقوقی لازم است ابتدا دادخواستی را تنظیم و تکمیل و سپس تقدیم به دادگاه کنید که این فرم شامل مشخصات خودتان به عنوان خواهان، و بهای خواسته و شرح خواسته‌ای که از دادگاه دارید، می‌شود.  پس از آن باید هزینه دادرسی را پرداخت کنید. هزینه‌ی دادرسی دعاوی اقتصادی و مالی(از جمله انحصار وراثت) متغیر و نسبتاً بیشتر است و بستگی به این دارد که چه خواسته و میزان مبلغی را از دادگاه طلب کرده‌اید. دعاوی غیر مالی هزینه‌های کمتر و ثابت‌تری دارند.

بسیار از دعوی‌های حقوقی به دلیل نداشتن آگاهی از قوانین و بی توجهی‌های خود شخص رخ می‌دهد پس سعی کنید یک سری اطلاعات پایه از قوانین و حقوق و وظایف خود در هر جایی که هستید و فعالیت می‌کنید داشته باشید تا حداقل کمتر متضرر شوید. چرا که زیادند افرادی که سال‌ها تلاش کرده‌اند، خواهان تجدید نظر دادگاه ها شده‌اند، مبالغ هنگفتی را خرج نمودند و در نهایت هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

دعوی حقوقی  وارثان شخص متوفی

وکیل آدم ربایی

آدم ربایی معنای واضحی دارد زمانی که فردی را با زور و تهدید و بر خلاف میل و اراده‌اش به جای دیگری منتقل شود آدم ربایی رخ داده و آزادی تن (اینکه فرد حق دارد و آزاد است از هر جایی به جای دیگر برود) فرد ربوده شده زیر پا گذاشته می‌شود. از قدیم تا کنون در سراسر جهان آدم ربایی مجازات سنگینی داشته و دارد. آدم ربایی جز آن دسته از جرایم می‌باشد که حتی قانون هم به افراد توصیه می‌کند برای حل و فصل آن  به وکیل مراجعه کنید و روشن است که، به وکیلی که در این خصوص مهارت دارد وکیل آدم ربایی می‌گویند. وجه تمایز چنین وکیل‌هایی که در امر آدم ربایی تخصص دارند با سایر وکلا در این است که وکیل‌های آدم ربایی علاوه بر اینکه باید بر حوزه علوم جزا تسلط داشته باشند باید مطالعاتی نیز در حوزه حقوق مدنی علوم اجتماعی و روانشناسی و انواع آسیب‌های جسمانی و روانی داشته باشند.

با یک دید بی طرفانه لازم است که بگوییم چه کسی را ربوده­اید و چه شما یا نزدیکان شما را ربوده‌اند بهتر و چه بسا لازم است که، از کمک یک وکیل ماهر در این حوزه استفاده کنید. مخصوصاً اینکه آدم ربایی جز جرایم پیچیده‌ای است که مجازات سنگینی هم دارد. قطعاً مشاوره با وکیل‌های ماهر در امور کیفری مخصوصاً امر آدم ربایی رسیدگی به پرونده را آسان‌تر خواهد کرد.

مجازات آدم ربایی

  طبق ماده 621 قانون مجازات اسلامی اگر کسی به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگر به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصاً یا توسط دیگری ،شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس از ۵ تا ۱۵ سال محکوم خواهد شد. اگر سن فرد ربوده شده زیر 15 سال باشد یا دچار آسیب‌های جسمانی و حیثیتی شود به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.جهت دریافت مشاوره رایگان واز وکیل پایه یک دادگستری به سایت ما به نشانی https://iranilawyers.com مراجعه نمایید.